A XVI. kerület lett az Év körforgalma verseny győztese: a Mátyás király út felújításának részeként elkészült körforgalom nem csak az ország egyik legbonyolultabb létesítménye, hanem első díjat nyert a közönségszavazatok alapján.
Az Év körforgalma drónfelvételről a Mátyás király út, az Arany János utca és a Budapesti út összetalálkozásánál, az Arany János utcai benzinkút mellett
Harmadik éve hirdeti meg a Magyar Közút Zrt. és a Közlekedéstudományi Egyesület az Év Körforgalma vetélkedőt, és az idei szavazáson tíz körforgalom között a XVI. kerületi Arany János utcai körforgalom (hivatalos nevén a Mátyásföldi tér) is részt vett. A vetélkedésen olyan jeles körfogalmakkal kellett a miénknek megbirkóznia, mint a Hungaroring nemrég elkészült körforgalma az M3-as autópálya két oldalán, a maglódi, jászapáti körforgalmak, vagy a 76-os főút Zalacsánynál épített körfogója.
A versenyt internetes szavazás döntötte el: a közút portáljára feltöltött képek alapján lehetett voksolni a versenyben résztvevő körforgalmak valamelyikére április 20. és május 7. között, az eredményhirdetésre pedig május 11-én, a Közlekedési kultúra napján került sor. Ekkor derült ki, hogy a XVI. kerület legújabb körforgalma lett az első, mégpedig toronymagasan – a versenyt lebonyolító Közlekedéstudományi Egyesülettől megtudtuk, hogy a Mátyásföldi tér körforgalma 1416 szavazatot kapott, míg a (meg nem nevezett) második helyezettre csupán 780 voks érkezett. Így lett az Év körforgalma az Arany János utcai benzinkút szomszédságában álló körforgó, ami a Mátyás király és Rákosi út felújítása kapcsán készült el a Fővárosi Önkormányzat beruházásában. Nem mondható egyszerű szülésnek a keletkezése. Már szinte teljesen készen volt, és csak a műszaki átadás volt hátra, amikor a BKV a helyszínre hozta a legrosszabbul kanyarodó csuklós autóbuszát, ami látványosan beragadt a körforgalomba. Kiderült, hogy bár a szegélyek kitűzése a tervek szerint készült el, a gyakorlatban mégsem tud áthaladni rajta minden csuklósbusz, tehát a körfogalmat a gyakorlati tapasztalatok alapján át kellett építeni.
Amúgy ez a körforgalom annyira sok funkciót lát el, hogy jogosan került a versenyben az élre. A képen látható két autóbusz a Mátyás király utcai torkolatnál van éppen, tőlük balra a Budapesti út Árpádföld felé eső része csatlakozik be a körforgóba, de ezt az út vonalvezetése csak úgy tette lehetővé, hogy a Mátyás király út irányába tartóknak a külön sávot kellett biztosítani, hiszen a másik bekötésnél lehetetlen lett volna erre elfordulni. A Budapesti út város felőli részének becsatlakozásánál pedig a benzinkút megközelíthetőségét kellett ugyanígy megoldani, pontosan ugyanilyen okból. A körfogalom tartalmaz egy további sávot a benzinkút irányába, majd következik az Arany János utca becsatlakozása, s hogy a dolog még cifrább legyen, emellett egy szervizút is becsatlakozik a körforgóba, amin a Csonka János szakiskola parkolóját és az itt lévő ELMŰ telephely kapuját lehet megközelíteni. Kevés olyan körfogalom létezik az országban, ami ennyi funkciónak felel meg egyidejűleg – megérdemelt volt hát a győzelem. Míg a körforgalom megépülte előtti kettős S-kanyar baleseti gócpont volt, addig az új körforgalomnál eddig (tudomásunk szerint) még csak egy balesetet regisztráltak, amikor egy szombat délelőtt egy kissé részeg fuvaros kisteherautójával nem tudta bevenni a benzinkút előtti kanyart az Arany János utca irányába, és az útról lesodródva kitört néhány jelzőtáblát. A kiírt pályázat alapvető célját a következő, kissé bonyolult mondat tartalmazza: „A körforgalom, mint az egyik legbiztonságosabb csomóponti típus különböző változatainak szemléletes bemutatása, a KRESZ által kevésbé részletezett, a biztonságot és az egyre változatosabb körforgalmakban való tájékozódást elősegítő információk átadása, az utakat tervező és üzemeltető mérnökök és szervezetek kiválóságainak, a körforgalmak esztétikus kialakításának elismerése.” A győztes körforgalom tervezője és üzemeltetője is elismerő oklevélben részesül, a körforgalom jutalma pedig az lesz, hogy a díjazást igazoló emléktáblát helyeznek rá. (F) |