Néhány hónapja adtunk hírt arról, hogy a XVI. kerületi Önkormányzat támogatást nyert gyermek- és ifjúságvédelem témában a Belügyminisztérium által kiírt „Bűnmegelőzési projektek megvalósítására” elnevezésű felhíváson. A pályázat megvalósításában részt vett az Önkormányzaton kívül a Napraforgó Család- és Gyermekjóléti Központ is.
Ez a sikeresen megnyert pályázat néhány hónapig fókuszba állította a bűnmegelőzés széles spektrumú megközelítését.
A „Benne vagy?” program lelke az a törekvés volt, hogy megtaláljuk az utat a fiatalok szívéhez, füléhez. A fiatalok nyelvén, érthetően, közreműködésükkel interaktív módon tanítani meg őket a megelőzésre, hogy ne váljanak sem áldozattá, sem elkövetővé. A fiataloknak közös beszélgetésekre, vitákra és élményekre van szükségük, ahol a felnőtt inkább kérdez, mint kinyilatkoztat. Ahol a felnőtt biztonságos környezetet teremt a nehéz témák feldolgozásához, ahol „szállítja a témát”, szempontokat ad, de engedi, hogy a diákok jöjjenek rá, mondják ki, éljék át, mi is lenne a helyes út.
A pályázat keretében többféle módon szólítottuk meg a fiatalokat, számukra különböző programot kínálva. A projekt egyik része iskolai helyszíneken zajlott: iskolai játék klub; élménypedagógiai foglalkozások és bűnmegelőzési filmfeldolgozó órák keretében. A játék klubnak a Szentgyörgyi Általános Iskola adott helyet. Az iskola által biztosított állandó helyiségben kitelepített billiárd asztal, társasjátékok, kártyajátékok, kötetlen személyes beszélgetés lehetősége várta a felső tagozatos osztályok tanulóit. Jöttek is szívesen, megtartó erőként a bensőséges, felszabadult hangulatot, a biliárdozási lehetőséget és számukra addig ismeretlen, izgalmas társas- és kártyajátékokat emelték ki.
A Napraforgó Család-és Gyermekjóléti Központ munkatársai iskolai osztályokba is bejártak: a Batthyány Ilona Általános Iskolába, a Jókai Mór Általános Iskolába, és a Szentgyörgyi Albert Általános Iskolába is, hogy ott élménypedagógiai módszerekkel dolgozzanak egy-egy tanulócsoportban. A foglalkozásokból olyan fontos, az emberi együttéléshez, a közösségi kapcsolatokhoz nélkülözhetetlen készségeket tanultak, mint az együttműködés, a kitartás, a türelem, a konfliktuskezelés és probléma megoldás, és hogy hogyan kommunikáljanak egymással. A szociális kompetenciák megléte vagy hiánya döntő tényező lehet az áldozat és elkövetővé válásban is, tehát ezek fejlesztésével a bűnmegelőzés területén érünk el eredményeket. A rendőrség által készített bűnmegelőzési kisfilmeket feldolgozó órák hetedikes osztályokban zajlottak, ugyancsak 8 alkalmas blokkokban. A diákok által kitöltött kérdőívekből kiderült, hogy a résztvevők 95 százaléka hisz abban, hogy pozitív hatásúak ezek az órák a bűnmegelőzés tekintetében. A résztvevők számára három téma volt a legérdekesebb, a „kék bálna” internetes bántalmazás témaköre, a buli biztonság és az iskolai mobbing (bántalmazás). A kék bálna tematikája egy konkrét tanári kérés miatt került be a foglalkozásokra, az eredeti tervekben nem is szerepelt. A visszajelzések azonban egyértelműen arra utalnak, hogy a diákok nagyon pozitívan veszik, ha az értük felelős felnőttek (pl. osztályfőnök) reagálnak az őket aktuálisan foglalkoztató problémákra, és lehetőséget teremtenek azok konstruktív feldolgozására. A képességek, készségek fejlesztését gyerekeknél – márpedig a bűnmegelőzésben és egyáltalán az emberi közösségben való boldoguláshoz ezek megléte, fejlettsége a döntő – gyakorlatban, saját élmények, próbálkozások, és visszajelzések biztosítása útján tehetjük meg. Az élménypedagógia és a gyerekek aktív bevonódásán, részvételén alapuló egyéb konstruktív pedagógiai módszerek hatékonynak bizonyulnak még ilyen, rövid távú foglalkozásokon keresztül is. A diákok 82%-a úgy gondolta, hogy az osztályközösségnek is jót tesznek az ilyen típusú foglalkozások. Márpedig alig van valami a fiatalok számára, ami nagyobb visszatartó erővel bír, mint egy erős közösség. A visszajelzés a program hasznosságáról, módszertanáról, érdekességéről, közösségépítő hatásáról az érintett osztályok osztályfőnökei részéről is egyértelműen pozitív volt. A program másik eleme, a kamaszklub céljai is hasonlóak voltak a már felsoroltakhoz. Külső helyszínen (Napraforgó Család- és Gyermekjóléti Központ épületében) hétfői és szerdai napokon, két kiscsoportban zajlottak a foglalkozások, hat-hat alkalommal. A csoportokon előforduló általános témák a korosztály életét meghatározó mindennapi helyzeteket érintették (család, iskola, kortársak, beilleszkedés, párkapcsolat, jövőkép, vágyak, értékek). A résztvevők a foglalkozásokon hasonló´ korú´ fiatalokkal, beszélgethettek az őket érintő témákról, jobban megismerhette´k önmagukat e´s segítséget kaphattak problémáik megoldásához. Az odafigyelő, érdeklődő, támogató, e´s elfogadó légkör ilyen rövid idő alatt is képes volt a csoporttagok távolságtartó, laza, kamaszos viselkedését pozitívan befolyásolni. A csoportkohéziót erősítette a közös élmény, az alkotás és befogadás öröme. A klub elsősorban művészetterápiás (rajz, festés, zene, vers) és élménypedagógiai eszközöket alkalmazott. A kamaszoknak ezek a tevékenységek nem csak sikerélményeket jelentettek, de segítették az önkifejezést, és az önbizalom-erősítéshez is hozzájárultak. Mélyült a résztvevők önismerete, csoporton belül hatékonyabbá vált a konfliktus- és indulatkezelésük. A program legmesszebbre kalandozó eleme a Gázoló Kalandklub volt. A pályázati időszak alatt 4 egynapos kirándulást bonyolítottak le a Napraforgó Központ munkatársai, sorrendben a Börzsöny, a Cserhát, a Pilis és a Mátra tájegységekre, ill. május végén egy barlangtúrával egybekötött kétnapos kirándulást az Aggteleki-karszt területén. A program továbbélésének fontos biztosítéka, hogy képzésekre is lehetőséget adott: így hárman élménypedagógiai képzéseken vehettek részt a Napraforgó Központból, a rendőrség bűnmegelőzési programját pedig 19 pedagógus sajátíthatta el kerületünkből. A továbbképzésen a résztvevők módszereket, technikákat sajátíthattak el, melyek alkalmazásával bűnmegelőzési fogalakozásokat tarthatnak. Cél, hogy a kipróbált, jó módszerekkel minél több kerületi iskolába, illetve külső programok biztosításával minél több kerületi gyermekhez jussanak el a szakemberek. |