Archív képünk: készülnek a festmények a Szilas-patak menti kerékpárút mellett
Furdan Máriával, a Kerületfejlesztési és Városüzemeltetési Iroda vezetőjével beszélgetett a Helyi Hírek a kerületi kerékpárutak fejlesztéséről, amit egy várhatóan nyertes pályázat tesz lehetővé. – Kerékpárosbarát kerület a mienk. Annyira sok a kerékpárút a Kertvárosban? – Nincs olyan sok, összesen 5 és fél kilométer bicikliút van a kerületben, viszont nálunk majdnem minden fő- és mellékút kerékpározható, ezért is vagyunk kerékpárosbarátok. Kevesen tudják, hogy a Veres Péter úti bringaút például a főváros első kerékpárútja.
A mi feladatunk az, hogy minden utcát kerékpárosbaráttá tegyünk. Fontos feladat, hogy a szomszédos kerületekkel összekössük a bicikliutakat, ugyanis jelenleg nem érnek össze, bőven vannak még hiányzó útszakaszok. Bár a módosított KRESZ lehetővé teszi, hogy a bringások az egyirányú utcában, a forgalommal szemben is behajtsanak, mi lényegesnek tartjuk azt is, hogy az egyirányú utcákban csak ott legyen szembe-kerékpározási lehetőség, ahol ez biztonsággal megoldható. Másik fontos feladat, hogy a HÉV-átkelést biztonságossá tegyük, elkerülendő a korábbi súlyos kerékpáros-baleseteket. – Mi ez a VEKOP pályázat, a nevéből úgy gondolom, hogy Városi és Elővárosi Kerékpáros Országos Program lehet... – A VEKOP (Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program) pályázat, ahol a kerület egy konzorciumban vesz részt a BKK-val és a fővárossal, a kerékpáros fejlesztéseket szolgálja, vagyis azt, hogy 100 százalékosan kerékpározható legyen a Kertváros. Ez a pályázat még nem lett véglegesen elbírálva, de a várható kimenetelét jól jelzi, hogy a mi pályázatunkat a fővárosi közgyűlés 100 százalékban támogatta. Ezért már most fel kell készülnünk a tervek végrehajtására. A pályázatnak része például az, hogy az intézmények mellett jó kerékpáros támasz, és biztonságos bringatároló legyen. További eleme, hogy a jelzőlámpás csomópontokat megvizsgáljuk és megoldjuk a biciklisek biztonságos balra fordulásának lehetőségét, mivel ez néhány kereszteződésben kifejezetten veszélyes.
Aztán ott a Körvasút sor... Jön a kerékpáros a Veres Péter út irányából, és a Budapesti útnál szembetalálkozik azzal a rém balesetveszélyes szűkülettel... A tervek szerint ide nem is engednénk kerékpárosokat, hanem eltérítjük őket a Nádor utcába, amit előzőleg felújítunk, örülni fognak az ott lakók is, a bringások pedig egy szépen felújított utcán juthatnak el a Szent Korona utcáig. Meg lett tervezve a Timur utca – Szlovák út – Rákosi út lámpás kereszteződése. A Timur utcai kerékpárútnak jelenleg nincs csatlakozása a Szilas-menti kerékpárúttal. Az a tervünk, hogy a biciklistákat befordítjuk az Újarad utcába, az utca végén lévő gyalogoshidat egy utcával feljebb tesszük, és ide építünk a Szilas-patak fölé egy szép kerékpáros hidat, és utána bekötjük a Timur utcai bringautat a Szilas-mentibe. A cinkotai temetőig tartó kerékpárutat szintén szeretnénk meghosszabbítani és összekötni a Kistarcsa határáig vezető bringaúttal. A XVII. kerület egy külön történet, annyi helyen van hiány. A Bökényföldi út felújítása a Fővárosra vár, de a terveken már ott a bringaút, ami elmenne a Cinkotai úton lévő kerékpárútig. A Cinkotai út tervezett felújítása során a kerékpárút folytatódna egészen a Szilas-patakig. Akkor már csak a Naplás-tó mellett kellene elvinni a bringautat, hogy az áthaladjon a XVII. kerületbe. Az árpádföldi Suba utca folytatásában ott van a kerékpároshíd, ami átvezet az M0-s autópálya felett – de hozzá egyik irányból sem vezet bicikliút. Csömörrel összefogva most megpróbáljuk pótolni ezt a hiányt. – Mikorra fog mindez megvalósulni? A kerékpárosbarát program szaktervezése már elindult, így hamarosan újabb és újabb bringás fejlesztéseknek örülhetnek a kertvárosiak. A pályázat értelmében a megvalósításra három év áll rendelkezésre. Ferenci Zoltán |