Helyi Hírek - Független folyóirat   2017.12.16. szombat
Etelka, Aletta
E-mail cím:

Jelszó:

CÍMLAP
Cikkek és hírek
Portaszolgálat
Balesetek
Tűzoltósági hírek
Rendőrségi hírek
Polgármesteri interjú
Természetgyógyászat, szépség és egészség
Horoszkóp, asztrológia
Receptek
Videók
Olvasóinktól: körbeküldős üzenetek
Archívum
Archívum
Képgalériák
Helyi Hírek laphálózat
Legutóbbi számaink
Archívum - HH XVI.
Archívum - HH XVII.
2004 előtti számaink
Megjelenési időpontok
Hirdetési áraink
Lakossági aprók
Hirdetésfeladás
Szakmai adattár

Látogatók: 9319908
   « Vissza

Világkörüli úton járt a mátyásföldi elektromos busz

 « Cikkek és hírek 
2016. október 11.
 

80 nap a föld körül

kepfile

Dr. Rafael de Mestre spanyol elektromérnök 2012-ben elsőként kerülte meg a Földet egy elektromos autóval. Az ő ötletére született meg a 80edays – 80 nap alatt a föld körül elektromos járművel mozgalom. A résztvevő 11 nemzetközi csapatból kilenc Tesla-val vágott neki az elektromobilitást és fenntarthatóságot népszerűsítő túrának, a kínaiak egy Denza-val, míg a magyar csapat az Újszász utcai fejlesztésű, ultrakönnyű elektromos autóbusszal, a Modulo-val tartotta a lépést a többiekkel. Ezzel a Modulo lett az első elektromos busz, mely keresztülszelte Észak-Amerikát a keletitől a nyugati partig, illetve Európát Bukaresttől Lisszabonig.

   A közel három hónapos utazás Barcelonából indult június 16-án, első felvonása a portugál fővárosig tartott. Lisszabonból az autókat teherszállító repülőgéppel jutatták át a kanadai Halifaxba, majd Los Angelesből Kínába is repülővel érkeztek a többi csapat járművei. A buszt a magassága miatt nem lehetett az autókkal együtt szállítani, mint ahogy azt a főszervezők eredetileg tervezték. A légi szállítás helyett csak a jóval lassabb hajtóztatás maradt. Az együttes teljesítés érdekében így három busz kellett volna. Az ázsiai és amerikai távolságok áthidalásához szükséges átalakítások időigénye, valamint az egyes országokba történő beviteli- és vám előírások miatt idő és erőforrás hiányában csak az európai és az amerikai szakaszokat tudta teljesíteni a Modulo.

Amerikai lakóautó

    Az észak-amerikai szakaszt teljesítő autóbusz – az amerikai vámszabályok miatt lakóautónak minősítve – hajón érkezett az újvilágba három nappal az autók startja után, így csak június 25-én tudott elindulni a kanadai Halifax-ból. A két part közötti távolság leküzdése hét és fél napig tartott New York – Kansas City – Denver – Salt Lake City – San Francisco útvonalon. A magyar csapat a Tesla gyár látogatása előtt utolérte a többieket, behozva ezzel a 3 napos lemaradását. Az amerikai szakasz Los Angelesben több mint 7000 km megtétele után ért véget.

    A magyar csapat a befejező európai szakaszt Bukaresttől Barcelonáig 5000 km-es távon teljesítette. Útközben számos eseményen került bemutatásra az elektromos autóbusz. Erdélyben Brassó, Nagyszeben, Kolozsvár és Nagyvárad közlekedési vállalatai, városvezetői, sajtósai próbálták ki a járművet, mely a Transzfogarasi-utat is megjárta.

   Az utazás további köztes állomásai az ausztriai Freistadt, Brno, Prága, München, Zürich, Luzern, Monaco, Andorra voltak. A május óta Budapesten a BKV 20 darabos elektromos flottájában szolgáló autóbusz a szeptember végi befutó után tovább ment Madridba, ahol közlekedési vállalatok tesztelték a járművet.

Áram-bábel

   A túra számos fejlesztést igényelt, minthogy szinte országonként eltérően működnek az elektromos autók töltőpontjai. Végeredményben egy három hetes fejlesztés-tesztelés után, a műszaki egyetem bevonásával, megszületett egy DC-DC konverter, ami az autós gyorstöltők 500V-os egyenáramát a busznak szükséges 700V-ra alakítja. Ezt egészítette ki az evopro Innovation mérnökei által elkészített elektronika, mely a töltőoszlop és a busz közötti kommunikációt végzi. Ezzel a fejlesztéssel a jármű bizonyos szabványt (CHAdeMO) használó villámtöltő állomásokról tudott energiához jutni.

   A fejlesztés Európában is meggyorsította a haladást, hiszen így kevesebb alkalommal kellett ipari áramért házalni. Természetesen így is előfordult, hogy betonkeverő üzemben, ipari létesítményekben, tűzoltóságon, egyetemi kísérleti laborban, áramszolgáltató telephelyén vagy piactéren kellett az áramcsatlakozást megoldani autós töltőoszlop hiánya miatt.

   Az ötezer kilométeres európai szakaszon az átlagfogyasztás 0,4 kWh/km (39,9kWh/100km) érték alatt volt, összességében majdnem 2000 kWh energiát használt fel a busz. A magyar busz átlagfogyasztása csupán csak dupla annyi volt, mint a többi csapat Tesláinak energiafogyasztása, utas kapacitásban viszont 15-szörös a különbség a Modulo javára.

    A túra sajátos tanulsága volt, hogy az amerikai szakasz több pontján, különösen Denver környékén méretes kátyúk tették próbára a Modulo futóművét.
Innováció van – megrendelés…?
    Idehaza Pécs városa – több év alatt – 30 darab Moduló forgalomba állításáról döntött. Jelenleg ezen sorozat finanszírozásáról folynak egyeztetések.
   A budapesti 3-as metró pótlására szolgáló 150 gázolaj meghajtású csuklós forgalomba állítását célzó szolgáltatás vásárlási tendert a fejlesztési miniszter felfüggesztette. Ez valamelyest időt adott az Ikarus örököseinek. 

    Helmich József, az evopro-csoport sajtófőnöke a világjáró Moduló budapesti bemutatóján elmondta, a 150 busz legyártásához mindenképpen szükségük lenne egy évre. A régi Ikarusban majd a NABI-ban gyakorlatot szerzett szakmunkások zöme már nyugdíjas. A még meglévők megtartásához hazai megrendelések kellenének. -izs-or

kepfile 

A svájci Alpokban, extrém körülmények között is helytállt a magyar e-busz. Az európai közlekedési cégek egymás után hívják tesztelésre.



Ferenci Kiadó Bt.  •  1162 Budapest, Hermina út 16.  •  Tel.: [1] 405-5919  •  E-mail cím: hh@hh16.hu
Apro-link.jpg
preload preload
Ide kattintva megtekinthető
Ugrás a Szakmai Adattárhoz
Legutóbbi lapszámunk - 2017. december 13.
Kerületi festőművészek virtuális galériája
Megtekinthetik hivatalos példányszám-igazolásunkat
A fogyás lélektana
Hogyan legyünk egészségesebbek, szebbek, vékonyabbak
Credo Együttes
A XVI. kerületi uszodák honlapja
Lao Ce ősi bölcselete e-book formátumban
Bővebben az önismeretről és a Bach-virágterápiáról
Hazai és nemzetközi időjárás

Kattintson ide az előrejelzéshez