Az akkumulátorok beszerelése a kompozit vázba a cég mátyásföldi gyárában. A tömegközlekedésben szolgálatba álló eletromos buszok kilométerenként 10 forint árú elektromos energiát fogyasztanak
Kategória győzelemmel mutatkozott be Párizsban, a világ legnagyobb kompozit technológiai szakvásárán az evopro-csoport Újszász utcai telepén a kormány 3 milliárd forintos támogatásából a BKV részére épített 20 darabos elektromos busz széria első példánya. A világ meghatározó kompozit technológiai szereplőit képviselő szervezete, a JEC 28 kategóriában hirdetett nyertest. Az 1998-ban alapított program célja, hogy felkutassa, díjazza és ismertesse a leginnovatívabb kompozit megoldásokat világszerte. Frédérique Mutel, a 250.000 szakembert tömörítő JEC Group elnöke kiemelte, hogy az idei évben a zsűrinek nehéz dolga volt a legkiválóbb projektek kiválasztásában. A pályázatok nagy száma és a termékek sokfélesége mellett azok magas minősége is szoros versenyt eredményezett. A döntési szempontok, mint a műszaki kiválóság, a piaci potenciál, a szakmai együttműködés, a gazdasági és környezeti hatás, valamint az eredetiség alapján sikerült minden kategóriában a legkiválóbb termékeket díjazni. Az innovációs díj nemzetköziségét jól mutatja, hogy a győztesek között európai, amerikai és ázsiai pályázók is voltak. Az evopro-csoport és a vele együttműködő NCC (Nanotechnology Center of Composites) városi tömegközlekedés kategóriában ezennel olyan prominens gyártók mellett kapta az Innovációs Nagydíjat, mint az osztrák KTM Technologies, a német BMW és az Audi, a spanyol ACCIONA Infrastructures, a belga Sonaca, az amerikai BallyRibbon Mills, a francia Faurecia Automotive Exteriors vagy az olasz Automobili Lamborghini. Az Újszász utcai e-buszok kerekesszéket használó utas nélkül 19 ülő és 34 állóhellyel rendelkeznek. A prototípus tesztelése szerint a teljes, 10 tonnás teljes terheléssel napi 220 kilométer megtételére képesek. Mindez az ultrakönnyű kompozit vázas felépítménynek köszönhető, amellyel a jármű önsúlyát 5600 kilóra csökkentették. Párizsba a saját „lábán” ment a díjáért a fékezési energiát is visszanyerni képes busz, miközben az 1570 km-en kilométerenként 10 forintnyi áramot fogyasztott el. A határidőre elkészült, éjszakai árammal töltött új elektromos buszokat a BKV a kelenföldi garázsába telepítette és kezdetben több vonalra is szétosztják őket. A különböző forgalmi, domborzati viszonyok között folytatott tesztek alapján a BKV mérnökei BKK-val közösen határozzák majd meg, hogy főleg melyik vonalakon veszik át a teljes utasforgalom kiszolgálását a „0” emissziós Újszász utcai járművek. Az Ikarus 187-es csuklós változatának továbbfejlesztésével a MABI műhelyeiben elkészült a Modulo 187-es első példánya, amelyet már Euro 6-os dízelmotor hajt. Ezzel lett teljes az Újszász utcaiak megújított típus palettája. Képünk a BKV-sorozat első három példányának végszerelésekor készült az Újszász utcai kísérleti műhelyben. Az előkészített akkukból három sort telepítenek a jármű motorterébe. Annak idején az IK 200-as is nagydíjat kapott a nizzai szakvásáron… Kép és szöveg: -izs-or
|