A hidegek elmúltával a kátyúk is megjelentek az utakon. Hazai autóállományunk sajnos még nem olyan, hogy kátyúbiztos lengéscsillapítóval rendelkezzen mindenki, tehát ha az út elfogy a kerék alatt, a kerékrugó nagy erővel tolja a semmibe a kereket, éppen akkor, mikor megjelenik a kátyú másik széle, és kész a baj... Ha valaki a XVI. kerületben kátyúba hajt, akkor elsőként azt kell tisztázni, hogy az adott útszakasz kinek a tulajdona. A kerületi főutak azon része, amelyen autóbusz közlekedik, jellemzően fővárosi tulajdonban van, a többi út a kerületé. Teljesen biztos válaszért érdemes felhívni a polgármesteri hivatalt. Akié az út, annak kell (kellene) kifizetni a kátyúkárt, de csak akkor, ha a kárt szenvedett autós betart bizonyos feltételeket. A fővárosi utakat a Budapest Közút tartja karban, és ő rendezi az úthibák okozta károkat is. Az autósnak a kárról a XI. kerületi Bánk bán utcai ügyfélszolgálaton kell bejelentést tenni, s ehhez szükség van a jogsira a forgalmira, sőt még a biztosítás meglétét is igazolni kell. A bejelentéshez mellékelni kell a kátyúba hajtást igazoló tanúkat, a rendőrség jegyzőkönyvét és a helyszíről készült fotókat. Ha a kár bizonyítottnak minősül, akkor a társaság saját kárszakértője méri fel az autóban esett kárt, majd ezután javíttathatja meg a károsult autót a saját pénzén, s a javításról kapott számla képzi a kártérítés alapját. A kártérítés mértékéről szintén a kárszakértő dönt a számla alapján, s jó okkal lehet feltételezni, hogy a kifizetett kártérítés mértéke nem feltétlenül lesz azonos a számla összegével.
Kerületi úton képződött kátyú esetében az eljárás sokkal színesebb. A kárbejelentést az ügyfélszolgálaton kell benyújtani, kitöltve egy erre rendszeresített nyomtatványt, megjelölve a helyet, a sebességet, stb. Jó, ha van tanú, fényképfelvétel, és célszerű a rendőrségi jegyzőkönyvet is csatolni. A helyszínt a Kerületfejlesztési és Üzemeltetési Iroda munkatársai minden kárbejelentés alkalmával felkeresik – már csak azért is, mert azt a kátyút célszerű minél hamarább eltüntetni, mielőtt további károkat okoz. Ha kétséges a kárbejelentés valódisága, akkor speciális bizonyítási eljárást tartanak, és megvizsgálják a következményeket. Megnézik, hogy a környéken nincs-e sebességkorlátozás, netán úthibát jelző tábla – szóval helyszínelői alapossággal vizsgálják meg a káreseményhez vezető körülményeket. Arra is volt példa, hogy a helyszínen derült ki: a károsodott autót trélerrel vitték a kiszemelt kátyúhoz... A feltárt előzmények alapján a jegyzői kabinet jogásza készíti elő a kárfelmérést, s ezt Kovács Péter polgármesterhez juttatják el. A kárigény elismerése az ő hatásköre – ha valósnak tűnik a bejelentés, akkor az önkormányzat nevében ő ismeri el a károkozást, és ekkor kerülhet az ügy ahhoz a szerződött biztosítóhoz, amelyik kifizeti a kártérítést. (F)
Kátyúzás a Margit utcában, az Ikarus gyár mellett |