Érett lett a sorozatgyártásra az Újszász utcai NABI-gyárat átvevő evopro-csoport kompozitbusz programja. A kormány másfél milliárd forintos támogatásával három év alatt elektromos, plug-in soros hibrid, CNG gázüzemű valamint EURO6-os besorolású dízel hajtáslánc variánsokat telepítettek ultrakönnyű műanyag vázakba. Az első fém merevítők nélkül ragasztott kompozit vázas prototípus kocsin az üzemeltetési tapasztalatok, a felhasználók észrevételei alapján mintegy 200 ponton változtattak a fejlesztők. Így vált lehetővé, hogy az innovációs program zárásaként szeptember 30-án Rákossy Balázs, a Nemzetgazdasági Minisztérium európai uniós források felhasználásáért felelős államtitkára és Mészáros Csaba elnök-tulajdonos a meghívott üzemeltetők, volt ikaruszosok jelenlétében kigördülhetett egy próbakörre a család JAP-001-es rendszámú elektromos változatával.
A szerteágazó fejlesztési láncot összegezve Mészaros Csaba utalt Párizs városának döntésére, miszerint ott tíz éven belül 4500 dízel buszt elektromosra cserélnek. Ezzel összefüggésben az elnök-tulajdonos megemlítette; innováció barát az új közbeszerzési törvény tervezet, amely értelmében megszűnik a legalacsonyabb ár meghatározóan nyerő szerepe. Az Újszász utcában fejlesztett kocsikra ugyanis eddig egyetlen közbeszerzésen sem kaptak megrendelést. Az elektromos buszok mellett kifejlesztettek kétféle feltöltő egységet is, amellyel a Jedlik Ányos-terv keretében megteremthető az elektromobilitás hazai alaphálózata.
Az Újszász utcai volt NABI gyártelepen egy sorba állították a régesrégi Ikarus buszokat a legújabb fejlesztésű Modulo járművekkel, így is jelezve a folytonosságot
A mátyásföldi gyárban többféle típust is kifejlesztettek, létezik cseppfolyós földgázzal üzemelő busz, és trolibusz is, ami iránt az oroszok is érdeklődnek. A sajtó képviselőit a fenti képen látható elektromos hajtású busszal vitték rövid próbaútra a gyár udvarán, s az út második szakaszában a járművet Rákossy Balázs államtitkár vezette. A járműben a legkorszerűbb elektronika és hajtáslánc található, gyorsulása elképesztő, és valószínűleg vezetni is gyerekjáték, ráadásul fék-üzemmódban visszatáplál az akkumulátorba.
A busz vázszerkezete kompozit üvegszálból készül, ami nagy szilárdságú, és a gyártása is gyors
A vezetőfülke műszerfala igen egyszerűen áttekinthető |