Holtig tanulni
Május 21-én, délelőtt 10 óra 38 perckor a Nap belép az Ikrek jegyébe. Az Ikrek a kommunikáció és a tanulás jegye. Változatos, információkban bővelkedő időszak kezdődik. A jegy ura, a Merkúr, a kíváncsi, örökmozgó fiatal, a tipikus diák figurája. A Merkúr ezen a napon hátráló mozgásba kezd, a Nap pedig szembekerül a Szaturnusszal. Ha a Merkúr a diák, a Szaturnusz a tanár. Itt a vizsgaidőszak – de a számonkérés ezúttal nem csak az iskolásokat érinti. Az Ikrek Nap – Nyilas Szaturnusz szembenállása a tanulás-tudás-számonkérés témakörére irányítja figyelmünket. A hátrafelé mozgó (mozogni látszó) bolygók pedig arra utalnak, hogy bizonyos kérdésekhez vissza kell térni. Lásd: „Ismétlés a tudás anyja”. Illetve, lehetőség lesz újra foglalkozni valamivel, s kijavítani a korábbi hibákat. A tanulók közvetlenül érzékelik az égi állások hatását: itt az érettségi, a felvételi, az egyetemi vizsgaidőszak, máshol most lehet még javítani a korábbi osztályzatokon. Aki már túl van az iskolás éveken, másképp érzékeli a hónap energiáit. Közvetlenül fizikai szinten mindannyian szembenézünk a holtig tanulás fontosságával. Asztrológiai értelemben a Nyilas jegyéhez tartozik minden magasan képzett ember, aki már szilárd világnézeti, kiérlelt bölcsességek birtokában van megszerzett tudása révén. A jó pap, a tanár, a tudós, a bölcs öreg. Ugyanakkor senki nem hiheti magáról, hogy ő tudja az egyedül üdvözítő igazságot, és a külvilág, az élet változásai ellenére lemondhatna arról, hogy valami újat tanuljon. Az Ikrek jegyére jellemző fiatalos kíváncsiság, az új dolgok felfedezésének képessége ugyanannyira fontos tulajdonság, mint a használható, szilárd tudás, a befejezett képzés, a szintetizált ismerethalmaz. Ha körülnézünk, számtalan konfliktust látunk abból, hogy az idősebb korosztály sokszor már olyasmit sem hajlandó megtanulni, aminek közvetlenül hasznát venné! Arról nem is beszélve, amiről csak áttételesen lesz előnye. Ezzel szemben a fiatalok minden újdonságra rámozdulnak, azt sem fogadják el, ami a javukat szolgálná, ha „ódivatú”. Az igazság talán itt is az arany középúton található. Meglehet, ezt viszont annak a korosztálynak illene jobban tudni, amelyik volt már az „Ikrek” életszakaszban, azaz ismeri az érme mindkét oldalát. A tanulásnak és a vizsgázásnak aztán létezik egy másik, szellemi értelmezése. E felfogás szerint az élet itt a Földön olyan, mint egy iskola, ahová valamennyien tanulni érkeztünk. A fő tanulnivalókat kibogozhatjuk a horoszkópból, vagy más önismereti módszer segítségével. A legtöbbször a másik ember elfogadásáról, a felebaráti szeretet gyakorlásáról van szó. Ebben legjobb „tanítóink” azok, akikkel a legtöbb bajunk van: a szüleink, a testvéreink, az osztálytársak, a tanárok, a főnök, a házastárs, az anyósék, a szomszéd, a más vallást vagy politikai pártot követő személy. Az elfogadás nem egyenlő az egyetértéssel, és együtt lakni sem feltétlenül szeretnék a testvéremmel, de elfogadom, hogy más a felfogása a rendről például. A tanulást ezen kívül jelentheti az is, hogy van, akinek a szerényebb, visszafogottabb viselkedést kell megtanulnia, és van, akinek inkább a határozottabb, bátrabb fellépést. Az egyik embernek valamiről lemondani, a másiknak merni elvenni azt, amit az élet neki szánt. Van, aki nehezen tud közel kerülni másvalakihez, egy másik ember esetleg elengedni képtelen a másikat. A horoszkóp ismerete nem feltétlenül szükséges a tanulnivalók felfedezéséhez. Néha elegendő egy kissé alaposabban megvizsgálni az életünket, hamar kiderül, milyen visszatérő szituációk okoznak gondot, fejtörést. Legtöbbször a munkánk is a fő életfeladattal kapcsolatos: például gyorsan dönteni, vagy meghallgatni a másik felet, figyelni a részletekre, kibékíteni az ellenségeket… Családi viszonyaink között körbetekintve szintúgy következtethetünk bizonyos tanulási feladatokra. Akinek négy lánya van, fia meg egy sincs, annak talán a női nem jobb megismerése a feladat. (A tragikus eseményekkel kapcsolatos okoskodástól most eltekintenék.) A következő hónap mindenesetre valamennyiünknek kínál majd lehetőséget arra, hogy újra foglalkozzunk a „tananyaggal”, és ezúttal jól oldjuk meg a feladatot. Tóth Éva Ágota |