Navracsics Tibor és Csomor Ervin az ünnepélyes aláíráson, háttérben Pesti Imre kormánymegbízott
Az ügyek intézésének egyszűrösödését és gyorsulását várja a kormány a közigazgatás átszervezésétől, mely változásnak természetesen költségmegtakarítási vonzata is van. Mint köztudott, az országgyűlés arról döntött, hogy az állam a feladatok egy részét átvállalja az önkormányzatoktól. 2013. január 1-től az ügyeink nagy részét már nem az okmányirodákban, illetve a Polgármesteri Hivatal egyéb osztályain, hanem az úgynevezett kormányablakoknál intézhetjük. Az ügyfeleknek nem kell majd osztályról osztályra (vagy irodáról irodára) menniük ahhoz, hogy egy-egy engedélyt vagy egyéb dolgot elintézhessenek, hanem mindezt egy ablaknál megtehetik majd. Ehhez azonban az szükséges, hogy a kerületekben, illetve a visszaállított járásokban a kormánynak kirendeltségei létesüljenek. A kirendeltségek egyrészt infrastruktúrát, másrészt szakembereket igényelnek, melyeket nagyrészt az önkormányzatok biztosítanak a járási, kerületi hivatalok számára. Az erről szóló megállapodást a 23 kerület polgármesterei és dr. Pesti Imre, a főváros kormánymegbízottja október 30-án írták alá Budapest Főváros Kormányhivatalában. Az eseményen a XVI. kerületet dr. Csomor Ervin alpolgármester és Ancsin László jegyző képviselték. Az ünnepségen dr. Pesti Imre elmondta, hogy az új kormányhivatalok az általános államigazgatási feladatokat veszik majd át az önkormányzatoktól. Január 1-től átkerülnek az okmányirodák, a földhivatalok, a munkaügyi és népegészségügyi kirendeltségek, és itt lehet majd intézni a gyermekvédelmi, a gyámügyi és a szociális ügyeket is. Budapesten 23 járási (kerületi) hivatalt alakítanak ki, ami 2000 embernek jelent majd munkalehetőséget. 1400 főt az önkormányzatoktól, 600-at pedig az állami közigazgatásból vesznek majd át. A fővárosban több mint egy éve már négy kormányablakot működtetnek, ezek tapasztalatai azt mutatják, hogy egyszerűsödött és gyorsult az ügyintézés. A jövőben ezeknek a kormányablakoknak a száma 30 fölé fog emelkedni (egyes kerületekben nem egy, hanem kettő kormányablak fog működni), és az irodák nyitvatartását is megpróbálják az ügyfelekhez igazítani. A kormányablakok ugyanis reggel 8 órától este 8 óráig lesznek majd nyitva, így a jövőben nem kell majd szabadnapot kivenni ahhoz, hogy egy-egy ügyet el tudjunk intézni. Akinek pedig ez sem felelne meg, az a terézvárosi kormányablaknál akár éjszaka is elintézheti ügyes-bajos dolgát. Az ottani iroda ugyanis 24 órában fog majd üzemelni.
A kerületi kormányhivatal átmenetileg az önkormányzat „zöldtetős” épületében kap helyet – felvételünk a Karát utca irányából készült
Az október 30-i megállapodás értelmében a XVI. kerületben a Polgármesteri Hivatal C épületét – ahol jelenleg az adó- és szociális ügyi iroda üzemel – veszi át a kormányhivatal, a kormányablak pedig a jelenlegi okmányiroda helyén működik majd. Információink szerint a Polgármesteri Hivatal köztisztviselői közül 70 fő kerül majd át az átszervezett közigazgatásba: 35 a feladatát is magával viszi, a másik 35 pedig új feladatot kap majd. Az átmenet valószínűleg fokozatos lesz, a lakosságot a legkevésbé fogja érinteni. Az ügyek intézésének egyszerűsödése, illetve a nyitvatartás hosszabbodása a 2013-as esztendő végéig valósulhat majd meg. R.T. |