A londoni olimpián az országút kerékpárversenyben Lovassy Krisztián képviselte a magyar színeket. A cinkotai kerékpáros nagy reményekkel utazott ki a versenyre, a szakma, a szurkolók is úgy vélekedtek, hogy egy kis szerencsével Krisztián akár a mezőny első harmadában is végezhet. Abban viszont mindenki egyet értett, hogy az európai versenyeken egyre jobb eredményeket elérő kerekes biztosan teljesíteni fogja majd a 250 km-es távot. Az előzetes optimizmus nem volt alaptalan, az olimpia előtt egy héttel ugyanis Lovassy Krisztián a Central European Tour versenyen egy első és egy második helyezéssel 70 Europe Tour pontot kapott, amivel egyrészt hatalmasat lépett előre az európai ranglistán – a 124. helyről az 51-re -, másrészt kvalifikálta magát a soron következő hollandiai világbajnokságra is.
Londonban azonban egy előre nem várt pechsorozat kísérte a szereplését. Az első 30 kilométeren nem volt problémája, majd jött egy defekt, amiért meg kellett állnia. Mivel ez egy olyan helyen történt, ahol egysávos volt az út, a kísérő autó nem tudta őt utolérni. Krisztián megpróbált az abroncson továbbtekerni, de, mivel ez nem ment, ismét meg kellett állnia. Végül az egyik bolgár kísérőautó megszánta őt, és a tőlük kapott kerékkel folytatni tudta a versenyt. A mezőnyhöz való felzárkózás azonban sok energiát kivett belőle. 15 km-rel arrébb ismét meg kellett állnia. Ezúttal egy bukás történt előtte, amit ő megúszott, de a földön fekvő versenyzők, és az eldőlt kerékpárok megakadályozták a továbbhaladását. A mezőny ismét eltávolodott tőle, a felzárkózás pedig még több energiát vett ki belőle. Nagyjából 70 km-t tehettek meg a versenyzők, amikor Krisztiánnak ismét defektje lett. Sajnos, a kísérő autók helyzete nem javult, a kerékcsere tehát megint kelleténél több időt vett igénybe.
A cinkotai kerékpáros azonban töretlen kitartással folytatta a versenyt. Krisztián hiába haladt a századik hely környékén, az őt sújtó átokkal nem tudott mit kezdeni. A 140. kilométernél elkapott egy nagyobb gödröt, melynek következtében lecsúszott a nyerge. Az országúti kerékpárosoknál ez végzetes problémát jelent, mivel a nyereg magassága nagyon pontosan a lábuk méretéhez lett beállítva, és, ha ez menet közben megváltozik, a lábak más terhelést kapnak, ami akár sérüléshez is vezethet. Krisztián menet közben próbálta a nyerget beállítani, de ez nem sikerült neki, ezért egy kört nagyjából 5 cm-rel lejjebb kellett végigtekernie, mely rendkívül fárasztó volt, ráadásul a lába is fájni kezdett. A magyar versenyző ismét lemaradt, hogy bevárja a kísérőautót. Az olimpián azok a nemzetek, melyek csak egy versenyzőt indítanak, összesen 2-3 kísérőautót kaptak. Ezeken a járműveken tehát több nemzet tartalékbiciklijét szállították. Krisztiáné pedig éppen középen volt, tehát több kerékpárt is le kellett ahhoz venni, hogy a sajátjához hozzájusson. Mire lebányászták az autóról, és beállították, Krisztián több mint 6 perces hátrányt szedett össze. Az új biciklivel ismét a mezőny után eredt, de a sok felzárkózástól annyira elfáradt, hogy nem sikerült faragnia a lemaradásából. A zsűri ezt látva egy kör megtétele után kiállította a versenyből.
A 250 km-es távot végül 110-en teljesítették, hatan időn túl érkeztek célba, 29-en pedig, köztük Krisztián is, nem fejezték be a versenyt. Az olimpiát nagy meglepetésre a kazah Alekszandr Vinokurov nyerte, pedig a mezőnyben ott volt a britek két reménysége a közelmúltban megrendezett Tour de France első két helyezettje, Bradley Wiggins és Chris Froome is. Rajtuk kívül még a világbajnok brit Mark Cavendish is esélyesebbnek tűnt, mint a kazah versenyző.
Az országúti kerékpárversenyre már az olimpia első versenynapján, július 28-án sor került. A verseny rajtja és célja a London szívében található Hyde parkban volt. Az országúti kerékpárverseny, köszönhetően a hazai esélyeknek, az olimpia egyik legnézettebb versenyszáma volt.
Lovassy Krisztián szeptember elején Kínában versenyez a csapata, a Tusnad Cycling Team színeiben. (teg) |