Igen fontos bejelentést tett Szatmáry Kristóf képviselő, a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára a legutóbbi Ikarus napon – kormányzati szinten létrejött a nemzeti autóbusz program, amelynek célja, hogy újrainduljon a hazai autóbuszgyártás, akár állami szerepvállalással is, megmentve a hazai gyártási szakismeretet
Szatmáry Kristóf államtitkár, hátul Szabó Zsóka, Adamis Gábor és Kovács Péter polgármester
Ötödik alkalommal gyűltek össze az egykori Ikarus gyár dolgozói szeptember 8-án az Ikarus sportpályán egy kis nosztalgiázásra. A rendezvényt Adamis Gábor, az Ikarus gyár egykori vezérigazgató-helyettese, a Webasto Hungária kft. vezetője szervezte Szabó Zsóka hatékony közreműködésével, s az eseményre ellátogatott Kovács Péter polgármester és Szatmáry Kristóf parlamenti képviselő, államtitkár. A kedves, nosztalgiázó Ikarus napon viszont fontos bejelentések történtek.
Előbb Kovács Péter polgármester beszélt arról, hogy az önkormányzat igyekszik megőrizni a régi Ikarus fényét. Egyelőre az egykori Ikarus óvoda került önkormányzati tulajdonba, amelynél bizonyos felújítások is várhatók, valamint az Ikarus sporttelep egy része. Az önkormányzat tulajdonában álló részen igen jelentős fejlesztéseket hajtottak végre, s ez a rendezvény már ki is szorult onnan, át arra a részre, amely jelenleg még magántulajdonban van, de várhatóan pár hónapon belül már az önkormányzat lesz itt is a tulajdonos. Ez egy nagyon bonyolult megállapodás része, de ha ez sikeresen megvalósul, akkor a pályán további sportcélú beruházások valósulhatnak meg, s az Ikarus sporttelep lehet a főváros egyik legkorszerűbb sportlétesítménye.
Szatmáry Kristóf államtitkár, sashalmi lakótársunk arról beszélt, hogy nem csak az önkormányzat dolgozik az Ikarusért, hanem sok dolga közepette a kormányzat is. A közelmúltban fogadták el a nemzeti autóbusz program bemutatását a kormányülésen. Ez egy hosszabb távú program, melynek első lépése, hogy fel kell deríteni, mi az, ami az autóbuszgyártásból megmaradt Magyarországon – értve ez alatt bizonyos szervezeteket, illetve a gyártáshoz értő szakembereket. A program célja, hogy ismét megindulhasson a hazai buszgyártás, mégpedig lehetőleg az Ikarus autóbusz gyártása. A márkanév megszerzésének érdekében már megindultak a tárgyalások, és ha egy év múlva újra találkozhatnak ebben a körben, akkor már talán arról is beszámolhat, hogyan áll a nemzeti buszprogram, amely akár állami szerepvállalással is igyekszik újraéleszteni a hazai buszgyártást.
Adamis Gábor arról számolt be, hogy a volt Ikarusok által kifejlesztett Midibusz, az S91-es már nemzetközi sikert is aratott. Itthon még nem indult be az értékesítés, viszont ez évben hét autóbuszt eladtak Norvégiának és Svédországnak, s ezzel ők az ország egyik legnagyobb busz-exportőrének számítanak. Igaz, hogy az Ikarusban egykoron egy óra alatt készült el 7 darab autóbusz, de a mai világban ennek eladása is szép sikernek számít. Biztató, hogy a svédek további ajánlatokat is kértek, s lehet, hogy jövőre nem csak a busz prototípusát tudja majd itt bemutatni (utalva a bejárat közelében megtekinthető S91-es buszra), hanem akár gyártási terméket is láthatnak az Ikarus nap látogatói.
Az Ikarus nap részvevői nosztalgia buszozáson vehettek részt a szépen felújított régi autóbuszokkal, melyeknek egészen kalandosak a történeteik. Egyikük egy bánya lakóbusza volt, majd innen kikerülve kolbászt árultak belőle. A másik, félig felújított pótkocsis autóbusz egy tanyán szolgált takarmánytárolóként, a másik részében pedig kecskéket tartottak. Az Ikarus szerelmesei viszont felkutatják a még fellelhető régi példányokat, s hatalmas munkát beleölve fel is újítják azokat.
|