Az IFF Nyelviskola tanár-trénere, Thékes István, nemzetközi szinten is képviseli az Iskolát. Hónapról hónapra láthatják a szakma iránt érdeklődők a világ különböző pontjain sikeres előadásait, bemutató óráit nyelvoktatási konferenciákon. Most olvasóinkkal is megosztja a nyelvtanulás módszertanával kapcsolatos gondolatait, avagy hogyan válhat igazán élménnyé a tanulás!
Nyelvoktatási metaforák. A magyar nyelv valahogy mindig is vonzódik a hasonlatokhoz. A népi nyelv szinte számolatlanul termeti meg szórakoztató metaforáit. Ebből az egyvelegből nézzünk egy néhányat: Megszoktam már, mint múmia a sebkötözést. Olyan ronda, hogy a vak oroszlán is sírva enné meg. Olyat kapsz, hogy a családi képet is rablóbandának nézed. Rohangál, mint pók… Kevés, mint pilótakekszben a katapult.
Mi köze van ennek a nyelvoktatáshoz? Nos, mind hazai mind nemzetközi szakmai körökben mindig is divat volt a tanórákat vagy a módszereket valamihez hasonlítani. Voltak erre szellemes és kevésbé szellemes próbálkozások. Én is sokat morfondíroztam azon, milyen hasonlatokat is lehetne találni egy-egy órára, illetve különösképp az IFF Nyelviskola szórakoztató módszerére. Úgy gondolom, most ráleltem a megoldásra. Adrian Holliday módszertani szakértő könyvében pusztán kétfajta megkülönböztetést tesz, ugyanakkor mindkettő helytálló. Hasonlatait a szórakoztató iparból kölcsönözte. Szerinte vannak órák, amelyek olyanok, mint egy tanítási bemutató (teaching spectacle), és vannak, amelyek tanulási fesztiválok (learning festivals). Holliday egyszerű rendszere Coleman ötletén alapszik, aki azt találta ki, hogy így is lehet az oktatásban ketté választani stílusokat és a módszertanok által kivitelezett tanórákat. Elgondolása alapján egy-egy óra már olyan tanulási fesztivállá alakulhat, mint egy zenei dzsembori. Magyar diákok részére ez jó hír, hiszen a tanulást és az iskolai munkát még mindig egy izzadságos folyamatként élik meg. Ehhez képest egy Woodstock hangulatát idéző nyelvóra olyan, mint a sivatagban kulacs nélkül vándorló beduinnak az eső. Kvalitatív kutatással bebizonyította fent említett két tanárból lett tudós, hogy ha a diákok részvételükkel hozzájárulnak az órához és különböző élvezhető nyelvi feladattal és szerepjátékokkal megspékelt folyamaton mennek át, akkor hatékonyabban is tanulnak. Ahogy egy 2000 éves kínai közmondás tartja: ’mondd el és elfelejtem, mutasd meg és talán megjegyzem, vonj be és megtanulom.’ Pontosan erre az elvre épül Holliday és Coleman gyakorlatból levezettet teóriája és IFF-es tanárként a kollégák nevében kijelenthetem, hogy éppen ez az elv, ami mentén felkészülünk óráinkra és tartjuk meg azokat. Diákjaink aktívan részt vesznek az óra minden percében és visszajelzéseik alapján kijelenthető, hogy élvezik is a tanulási fesztiváljainkat (ld. IFF Nyelviskola Vélemények rovat a honlapon). Most itt a VOLT, a Balaton Sound és a Sziget fesztiválok időszakában talán sokan nem a tantermek közegét keresik, hanem próbálják kitombolni magukat. Mikor eljön az ősz és a gitárhúrokat a fellépők már más kontinensek fesztiváljain pengetik, az IFF Nyelviskola vár minden olyan angolul tanulni vágyót, aki olyan tanulási fesztiválon akar részt venni, amely során pengésen fog nyelvvizsgázni vagy megszólalni az üzleti partnerrel folytatott dialógusban, vagy akár következő év nyaralásán a bárpultosnál makulátlan angolsággal sört rendelni. Mert az IFF Nyelviskola órái olyanok, mint nyáron a jégkrém: élvezhetőek és tartalmasak.
Jelentkezni és érdeklődni lehet a 06-30/870-2830-as számon (hétfőtől péntekig 11-től 20 óráig) vagy a www.iffnyelviskola.hu internetes oldalon az online jelentkezés menüpontban. |