Helyi Hírek - Független folyóirat   2020.07.11. szombat
Nóra, Lili
E-mail cím:

Jelszó:

CÍMLAP
Cikkek és hírek
Portaszolgálat
Balesetek
Tűzoltósági hírek
Rendőrségi hírek
Polgármesteri interjú
Természetgyógyászat, szépség és egészség
Horoszkóp, asztrológia
Receptek
Videók
Olvasóinktól: körbeküldős üzenetek
Archívum
Archívum
Képgalériák
Helyi Hírek laphálózat
Legutóbbi számaink
Archívum - HH XVI.
Archívum - HH XVII.
2004 előtti számaink
Megjelenési időpontok
Hirdetési áraink
Lakossági aprók
Hirdetésfeladás
Szakmai adattár

Látogatók: 18203913
   « Vissza

A balesetért felelős: a kerítés?

 « Balesetek 
2011. szeptember 21.
 

  img_3679 

    Különösen érdekes bírósági ítélet született szeptember közepén egy múlt év áprilisában történt közlekedési baleset ügyében. A képünkön látható esemény úgy történt, hogy a Rákosi út felől egy Mercedes és egy Ford Fiesta haladt a Batthyány-Thököly úton a piac felé. A Budapesti útnál lévő kanyarodás után a Ford a Merci előzésébe kezdett. Ebbe a szituációba jött bele harmadiknak egy Toyota Corolla, amelyik a főútra merőleges Mátrafüred utcából érkezett, és épp csak annyira tolta ki az orrát a helyben lakó, tehát a környéket igen jól ismerő vezető, hogy kilásson mindkét irányba a tömör betonfalból épített sarki kerítéstől. Nos, ez a kitekintés úgy sikerült, hogy pont oldalba trafálta az előzésben lévő Fordot, melyik nekiment a Mercinek – az letért az útról, kidöntött egy telefonpóznát, amelyik a keringőzve-forgolódva épp a menetiránnyal szemben megálló Ford tetejére dőlt. Ez a befejező szituáció látható képünkön.
     A Toyota vezetője ellen eljárás indult, s első fokon a szabálysértési hatóság megállapította a felelősségét, jóllehet a vezető az eljárásban végig tagadta, hogy felelős lenne, s arra hivatkozott, hogy azon a sarkon az érkező autókat egyszerűen nem látni – ha pedig valaki előz, azt aztán végképp nem lehet észrevenni, nem csak a tömör kerítés miatt, hanem azért, mert az út ráadásul még enyhén kanyarodik is. Az első fokú határozatot megfellebbezte, és közlekedési szakértő kirendelését kérte.
     A másodfokú jogerős döntést a szabálysértési bíróság hozta meg szeptember közepén. A közlekedési szakértő a helyszínt megvizsgálva úgy foglalt állást, hogy az adott sarkon az adott méretű autóval valóban lehetetlen elsőbbséget adni, mire a vezető meglátja az érkező, előzésben lévő autót, addigra már össze is ütköznek. Tehát a főútvonalra kikanyarodni szándékozó vezető a balesetért büntetőjogilag nem tehető felelőssé. Ezt a szakértői véleményt a bíróság el is fogadta, és a Toyota vezetőjét a baleset okozása alól felmentette.
    Ez a bírósági döntés vadonatúj helyzetet eredményez a közlekedési joggyakorlásban. Mert léteznek olyan helyek a XVI. kerületben, ahol szintén nem láthatott a vezető semmit, mégis elmeszelték. Ilyen például a Veres Péter út menti kerékpárút, amelyen (lekanyarodás közben) áthaladva elsőbbséget kellene adni az akár 40 km-es sebességgel érkező kerékpárosnak, de a bokroktól három métert sem lehet belátni. Ilyen helyeken csaptak már el több kerékpárost, és mégis az autós volt a felelős. De hasonló a helyzet az elsőbbségéről lemondó, és a mellékútról a várakozó autóst kiengedő jármű mellett hirtelen nagy sebességgel elhúzó motoros esetében is: az autós a motorosból semmit sem láthatott az ütközést megelőzően, mégis ő volt eddig a felelős. A gyakorlatban eddig az volt a főszabály, hogy a főútvonalon közlekedő jármű részére az elsőbbséget bármilyen körülmények között meg kell adni.
    De ezek szerint ez mégsincs így minden esetben, amint azt a fenti példa is bizonyítja. Ami egyébként helyes, mert igen furcsa dolog valakit elmeszelni ezért, amiért normális emberi felfogás szerint nem felelős. Csakhogy a baleset megtörtént, és eléggé nagy kár is keletkezett, ezt pedig a felelősségbiztosítás alapján a biztosítónak kellene rendezni. Na de nem rendezheti, ha nincs felelős! A főútvonalon haladó és összetört autók gazdái másfél éve várnak a pénzükre, és az most már bizonyos, hogy a Toyota biztosítója nem fog nekik fizetni. Sőt, mindhárom balesetben résztvevő autós egységesen várhatja, hogy valaki megtérítse nekik a kárt. De ki legyen az? Ki a felelős azért, hogy egy ilyen balesetveszélyes hely kialakulhatott? Talán a sarki ingatlan tulajdonosa, amiért tömör betonkerítéssel vette körül az ingatlanát? A kerületi önkormányzat, amiért kiadta (ha kiadta) a kerítésre az építési engedélyt? Esetleg a Fővárosi Önkormányzat, mint a Thököly út gazdája és fenntartója, mert nem észlelte a veszélyhelyzetet, és nem tett szembe tükröt, illetve nem tiltotta meg az előzést az adott útszakaszon?
   Szóval fölöttébb érdekes a kialakult jogi szituáció, s csak reméljük, hogy a károsult autósoknak lesz elég energiájuk arra, hogy valakiből kipasszírozzák a nekik kétségtelenül járó kártérítést. Kíváncsian várjuk a fejleményeket, amelyekről az olvasókat is tájékoztatjuk. (F)

 


Ferenci Kiadó Bt.  •  1162 Budapest, Hermina út 16.  •  Tel.: [1] 405-5919  •  E-mail cím: hh@hh16.hu
Ugrás a Szakmai Adattárhoz
preload preload
Legutóbbi lapszámunk - 2020. június 12.
2020. évi naptár nyomtatható formátumban letölthető
Ide kattintva megtekinthető
Kerületi festőművészek virtuális galériája
A fogyás lélektana
Hogyan legyünk egészségesebbek, szebbek, vékonyabbak
A XVI. kerületi uszodák honlapja
Bővebben az önismeretről és a Bach-virágterápiáról
Lao Ce ősi bölcselete e-book formátumban
Ide kattintva megtekinthető
Hazai és nemzetközi időjárás

Kattintson ide az előrejelzéshez