Helyi Hírek - Független folyóirat   2021.10.23. szombat
Gyöngyi
E-mail cím:

Jelszó:

CÍMLAP
Cikkek és hírek
Portaszolgálat
Balesetek
Tűzoltósági hírek
Rendőrségi hírek
Polgármesteri interjú
Természetgyógyászat, szépség és egészség
Horoszkóp, asztrológia
Receptek
Videók
Olvasóinktól: körbeküldős üzenetek
Archívum
Archívum
Képgalériák
Helyi Hírek laphálózat
Legutóbbi számaink
Archívum - HH XVI.
Archívum - HH XVII.
2004 előtti számaink
Megjelenési időpontok
Hirdetési áraink
Lakossági aprók
Hirdetésfeladás
Szakmai adattár

Látogatók: 22379675
   « Vissza

Lezárva marad az M0 felhajtója?

 « Portaszolgálat 
2010. május 19.
 

Korábban már jeleztük, hogy baj lehet a Rákospalotai határút és Szentmihályi út összefutásánál létesült lehajtó átadásával, s mint az alábbi olvasói levél is jelzi, a gond sokakat érint. Az autópálya-felhajtó ügyében ugyanis az alábbi levelet kaptuk:

 

Tisztelt Szerkesztőség!

Az M0-ás Rákosszentmihály felé levezető útjáról szeretnék írni. A részleteket gondolom ismerik, csak azt írnám le, amit nem értek. Én a Centi lakótelepen lakom és Fóton dolgozom. Árpádföld felé kerülök nap mint nap.

Nagyon vártam, hogy elkészüljön a lehajtó Szentmihályra. De hiába készült el, kifizették az építőt, műszakilag is átadták, Demszky nem veszi át. Az Index cikke alapján akár 5 évig is így állhat az út. Így továbbra is 17 km-t kell Fótra autóznom naponta, ugyanannyit vissza.

A kérdésem az lenne, hogy mi történne akkor, ha használhatnánk az utat, és az illetékesek ezután vitatkoznának a továbbiakon? Az utat őrzők mondták, hogy szinte percenként kérdeznek rá a nyitásra, nagy forgalmat bonyolítana le az új út. Remélem, többet tud elérni ez ügyben, mint én, maradok tisztelettel: P. János, Budapest, XVI. Budapesti út.

 

Az Index hivatkozott cikke a témát igen részletesen foglalja össze, idéznénk a fontosabb megállapításokat.

Az állami sztrádaberuházó május 13-án, csütörtökön közleményben tudatta: bár elkészült, egyelőre nem használhatják az autósok
 m03

Demszky és Gyurcsány az M0 keleti szektorának átadásán 2008-ban.
A kormány a felhajtó megépítéséhez EU-támogatást kért,
és ezzel öt évre befagyasztotta a tulajdonviszonyokat

az észak-pesti kerületeket az M0-ssal összekötő Rákospalotai határutat. Az ugyanis, bár minden engedélye megvan és műszaki szempontból is alkalmas a közlekedésre, jelenleg is le van zárva, miután az üzemeltetésére kötelezett főváros nem vette át.

Az előzményekhez tartozik, hogy amikor 2008 őszén felavatták az új M0 útszakaszt, akkor a Szentmihályi útról egy földút vezetett az autópályára, erről cikkben és a honlapunkon közzétett videofelvételen is tájékoztattuk olvasóinkat (www.helyihirek.hu). Bár a Timur utcai lakosok, nyugalmuk érdekében inkább lemondtak az autópálya-felhajtóról, csak ne áramoljon feléjük a forgalom, mégis az a különös helyzet jött létre, hogy a Palotai határút meghosszabbított vonalában lévő felhajtót vagy a földúton megközelítve, vagy a Timur utcán áthajtva érhették csak el a budapesti autósok (ami egyébként a helyi akarat és kezdeményezés rút arculcsapása volt a kivitelező részéről).

Az utat 2009-ben kezdte építeni a kivitelezést közbeszerzési eljáráson elnyert Colas Építő Zrt., és át is adta a szerződés szerinti határidőre, idén április 30-ra. Ám hiába készült el, az autósok nem használhatják. Az állami sztrádaberuházó fent említett közleménye szerint ugyanis a fővárosi önkormányzat, „annak ellenére, hogy az előírásuk, illetve követelésük miatt épült meg az út, valamint az építési engedélyben kijelölték, nem veszi át üzemeltetésre a létesítményt”.

Egy utat, amint elkészült, a beruházótól át kell vennie az üzemeltetőnek, ami egy autópályánál például az Állami Autópályakezelő Zrt. Mivel ez az út a fővárosi közúthálózat része, ezért az üzemeltetője Budapest önkormányzata. A főváros képviselője azonban az utolsó egyeztetésen az utat nem vette át. Úgy tudjuk, a főváros nem is indokolta, miért nem veszi kezelésébe az utat. (Az ügyen a beruházó vezetője levélben fordult a főpolgármesterhez, ez a dokumentum a lap alján lévő linkre kattintva megtekinthető pdf formátumban.) A beruházó közleményéből kiderül az is, hogy a fővároson kívül a XV. és a XVI. kerület önkormányzata is kérte az autópálya felhajtó megépítését, méghozzá úgy, hogy az a későbbiek során kétszer kétsávossá bővíthető legyen.

A NIF által közzétett problémával kapcsolatban a fővárosi sajtóiroda adott ki egy állásfoglalást, amely szerint azért nem vehetik át az utat, mert a főváros nem tulajdonosa az útnak és annak az ingatlannak sem, amelyen az új út épült. Márpedig „a jelenlegi szabályozás szerint a fővárosi önkormányzat kizárólag olyan utakat kezelhet, üzemeltethet, amelyek vagy a fővárosi önkormányzat tulajdonában vannak, vagy kerületi önkormányzat tulajdonában vannak, de a közösségi közlekedési hálózat részei”.

A tulajdoni problémáról természetesen már régen tudtak az érintettek, „ez nem jelentett volna problémát, mivel a fővárosi önkormányzat az út elkészülte után átvette volna a magyar államtól a tulajdonjogot”. Csakhogy az út megépítéséhez a kormány tavaly júliusi döntésével hazánk uniós támogatást kért – és kapott –, ami gyökeresen megváltoztatta a helyzetet.

Az uniós támogatásnak ugyanis egyik alapfeltétele, hogy a megépült létesítmény öt évig nem kerülhet más tulajdonába, tehát nem kerülhet át az út tulajdonjoga a fővároshoz. A budapesti önkormányzat szerint a NIF-nek kellene elkészítenie egy megállapodás-tervezetet a probléma megoldására, ám „a NIF Zrt. a mai napig nem készített ilyen tervezetet”. Vagyis ha az állami cég nem tud megállapodni az önkormányzattal, akár öt évig is üresen állhat az út.

Az ügyben megkérdeztük Kovács Péter polgármestert, aki – hatáskör híján – nem tudott érdemben válaszolni. Már többen megkeresték azzal, hogy a felhajtó megnyitása érdekében írjon egy levelet, amit szívesen meg is tenne, csak azt nem tudja, hogy kinek és mit kellene írnia... Az igazi probléma az, hogy miként lehetne mozgásba lendíteni a végnapjait élő fővárosi vezetést ebben a fontos közérdekű ügyben.

A magunk szakállára megpróbáltunk a felhajtóra illegálisan ráhajtani (mert a műszaki átadáson kifigyeltük, hogy kis padkázással, kerülgetéssel egészen jól lehet közlekedni a lezárt úton), ám a feljáratoknál ott strázsál egy-egy biztonsági őr, akinek az a dolga, hogy ne engedje át az autókat. Mint megtudtuk, az utat ugyan lehetne használni, de ha véletlenül baleset történne, akkor az a kivitelező felelőssége lenne, és az senki nem meri felvállalni.

A cikkben említett levél az alábbi linkre kattintva megtekinthető:

http://www.helyihirek.hu/dokumentumok/M0-level.pdf

 


Ferenci Kiadó Bt.  •  1162 Budapest, Hermina út 16.  •  Tel.: [1] 405-5919  •  E-mail cím: hh@hh16.hu
Ugrás a Szakmai Adattárhoz
preload preload
Legutóbbi lapszámunk - 2021. október 13.
2021. évi naptár nyomtatható formátumban letölthető
Ide kattintva megtekinthető
Kerületi festőművészek virtuális galériája
A fogyás lélektana
A XVI. kerületi uszodák honlapja
Hogyan legyünk egészségesebbek, szebbek, vékonyabbak
Bővebben az önismeretről és a Bach-virágterápiáról
Lao Ce ősi bölcselete e-book formátumban
Ide kattintva megtekinthető
Hazai és nemzetközi időjárás

Kattintson ide az előrejelzéshez