Helyi Hírek - Független folyóirat   2024.03.19. kedd
József, Bánk, Józsa
E-mail cím:

Jelszó:

CÍMLAP
Cikkek és hírek
Portaszolgálat
Balesetek
Tűzoltósági hírek
Rendőrségi hírek
Polgármesteri interjú
Természetgyógyászat, szépség és egészség
Horoszkóp, asztrológia
Receptek
Videók
Olvasóinktól: körbeküldős üzenetek
Archívum
Archívum
Képgalériák
Helyi Hírek laphálózat
Legutóbbi számaink
Archívum - HH XVI.
Archívum - HH XVII.
2004 előtti számaink
Megjelenési időpontok
Hirdetési áraink
Lakossági aprók
Hirdetésfeladás
Szakmai adattár

Látogatók: 28600735
   « Vissza

Mindennapi csodák a Varázskoronában - a kompetencia-alapú oktatás jegyében

 « Cikkek és hírek 
2010. március 29.
 
A tanév kezdetén már részletesen beszámoltunk arról az oktatási megújulásról, amely 2009 szeptemberében indult el a kerületünkben. A program egy – megnyert – EU-s pályázat keretében zajlik, ebből merítve az anyagi és részben a szellemi forrásokat is a megvalósításhoz. Persze nem elengedhetetlen feltétel a megújulásra nyitott kerületi szakmai vezetés és a pályázatban résztvevő intézmények lelkes pedagógusai. Ám a hangzatos elvek megvalósítása valójában a színfalak mögött zajlik, s hogy miről szól a program a gyakorlatban, azt itt tudhatja meg igazán az érdeklődő.

Március 3-án és 4-én – a Varázskorona Óvoda mindkét tagintézményében – az eddig eltelt időszak tapasztalatairól tartott beszámolót Fekete Sándorné intézményvezető és munkatársai. Az óvoda mindkét intézményében egy-egy csoporttal vesz részt a kompetencia-alapú oktatás-nevelés bevezetésében, amely ugyan egy éves megvalósításról szól, de öt éves fenntartási kötelezettséggel jár. Ennyi idő lehetőséget ad arra is, hogy a beépített szemléletnek legyen ideje „átszivárogni” a mintacsoportok falain, és végül áthassa az egész intézményt, gyakorlati példát mutatva a többi intézménynek.

A kompetencia-alapú oktatás-nevelés bevezetésének feltételeit azonban csak részben támogatja a pályázati forrás: ebből finanszírozzák az érintett pedagógusok továbbképzését és a programhoz szükséges szakmai anyagok beszerzését. Ám az óvodában az eszköztár kibővítését saját forrásból kellett finanszírozni, szerencsére a legtöbb ilyen extra kiadás hosszabb távra szól. Ilyen például a kenyérsütőgép beszerzése.

Feketéné Ági többször hangsúlyozta, hogy az „új” módszer nem egészen új számukra. Ám alkalmazása nagyobb szabadságot, s ezáltal lehetőséget nyújt a pedagógusoknak arra, hogy a gyermekek egyéni képességeit és személyiségét figyelembe véve kihozhassák belőlük a lehető legtöbbet.

Az óvoda az első olyan közösség, ahol a gyerekek – zsenge életkoruknak köszönhetően – a leghatékonyabban nevelhetők, környezetükhöz, társadalmi közegükhöz való viszonyulásuk itt alakul a leglátványosabban. És talán a legfontosabb: kialakulhat bennük az a képesség, hogy egyre jobban alkalmazkodni tudjanak az élet folyamatos kihívásaihoz, és felnőtt korukra talpraesett, kreatív tagjaivá válhassanak a társadalomnak – ez a program legfőbb célja.

Az óvodában a „szemléltetés” nagyon fontos eszköze az oktatás-nevelésnek, így ezen az előadáson a felnőtteknek szánt beszámolóból sem maradhatott ki. Megtekinthettünk két kis filmet az óvodában folyó munkáról – az új program jegyében. Míg az egyiken a gyerekek a víz sokoldalú tulajdonságaival ismerkedtek, a másik felvételen a farsangi készülődésbe pillanthattunk be a képernyőn keresztül. Egy fánk-sütés kellős közepén találtuk magunkat, ahol a gyerekek aktív résztvevői, megalkotói voltak a farsangi csemegének, miközben egyéb ismereteket is szereztek a népi hagyományról. A verssel, énekkel, mesével tarkított közös tevékenykedés jutalmaként a végén megették, amit sütöttek. Mindez ott zajlott a csoportszobában az elejétől a végéig, a gyerekek szeme láttára készült a csemege, mint nagyanyáink idejében. Amikor még természetes volt, hogy az aprónép ott sertepertélt a konyhában, s a ház körüli teendők aktív részese volt – ezt a hangulatot idézte vissza számomra ez a foglalkozás. Aztán volt idő, amikor az ismereteket „szárazon” (konyhakészen) próbálták betáplálni az ifjú nemzedékbe – mert ez volt a trendi. Remélhetőleg ez a szemlélet leáldozóban van, s az oktatási irányelvek visszakanyarodnak oda, hogy a jövő nemzedékét a múltbéli tapasztalatokon okulva lehet a leghatékonyabban nevelni. Pontosabban: a hagyományosan bevált módszereket a modern kor kereteibe ötvözve újra be lehet építeni az oktatás-nevelésbe.

A Varázskorona óvodában a film nagyanyám süteményillatú konyháját juttatta eszembe, s ezek a gyerekek itt valami nagyon hasonlót éltek át. Ám ez az egész „projekt” nem jöhetne létre, ha nem lennének itt az óvónénik is, akik szemében ugyanazt a lelkes csillogást véltem felfedezni, mint az őt körülvevő gyerekekében. Csak így lehet bármit véghezvinni, csak így érdemes: szeretettel, odaadással, s a mindennapi csodák közös megélésével.

Szőke Kati

IMG_1608 

 IMG_1603

IMG_1602 

 IMG_1604

 IMG_1607

IMG_1611

 

 

 


Ferenci Kiadó Bt.  •  1162 Budapest, Hermina út 16.  •  Tel.: [1] 405-5919  •  E-mail cím: hh@hh16.hu
Ugrás a Szakmai Adattárhoz
preload preload
Legutóbbi lapszámunk - 2024. február 05.
2024. évi naptár nyomtatható formátumban letölthető
Hogyan legyünk egészségesebbek, szebbek, vékonyabbak
Ide kattintva megtekinthető
Kerületi festőművészek virtuális galériája
A fogyás lélektana
A XVI. kerületi uszodák honlapja
Bővebben az önismeretről és a Bach-virágterápiáról
Ide kattintva megtekinthető
Lao Ce ősi bölcselete e-book formátumban
Hazai és nemzetközi időjárás

Kattintson ide az előrejelzéshez